Je computer werkt goed, maar je internet is extreem traag. Frustrerend, want je kunt niet het werk verrichten dat je wil. Dus wat kun je doen aan traag internet? Er zijn een aantal simpele oplossingen, die vaak helpen. Het is wel handig om eerst na te gaan of iedereen op kantoor hier last van heeft. Het kan ook aan jouw computer liggen. Deze oplossingen zijn gericht op het internet in het algemeen, dus als iedereen er last van heeft. Helpen ze niet of kom je er niet uit? Je kunt altijd ons servicepunt bellen!
Start bij traag internet je modem & router een keer opnieuw op.
Traag internet kan aan je Modem en/of router liggen. Daarom is het handig om je modem en router een keer opnieuw op te starten. Een tip van ons: Overleg even met je collega’s of het goed uitkomt dat het internet er even uitgaat. Het opnieuw opstarten doe je zo:
- Staat er een aan/uitknop op de modem, dan kun je deze indrukken. Maar een betere oplossing is het loskoppelen van de router en de modem door de stekker uit het stopcontact te halen. Let op! Gebruik geen knop met het label Reset of Restart, dan wordt waarschijnlijk het fabrieksreset- of herstelproces gestart.
- Wacht in ieder geval 30 seconden. Dan kan het apparaat afkoelen en kan het signaal doorgegeven worden dat de verbinding verbroken is. Sluit dan de modem weer aan. Schakelt hij niet in? Druk dan op de aan/uit-knop.
- Wacht minimaal 60 seconden totdat de eerste drie lampjes stabiel zijn (afhankelijk per model), dan is de modem volledig ingeschakeld.
- Sluit dan de router weer aan. Soms moet je ook hier nog even op de aan/uit-knop drukken. Wacht minimaal 2 minuten tot de router weer is opgestart. Heb je een combinatie modem/router? Dan kun je deze stap overslaan.
- Controleer of alles nu weer goed werkt.
Heb je nog andere netwerkapparatuur? Controleer of je deze ook kunt herstarten.
Blijft je internet traag? We helpen je graag!